Σεμινάριο: Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future
ΕΚΘΕΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
των Ιωάννη Αγάθου ΠΕ08 και Δήμητρας Φιλιπποπούλου ΠΕ02, κατά τη συμμετοχή τους σε
επιμορφωτική δραστηριότητα του προγράμματος Erasmus+ KA1-22 στη Φλωρεντία με διάρκεια από Δευτέρα 18 Νοεμβρίου έως Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2024
- Προετοιμασία της επίσκεψης
Η επιμορφωτική δραστηριότητα έχει τίτλο Environmental Education: Learning and Acting for a Better Future στο πλαίσιο του στόχου «Περιβαλλοντικές Αλλαγές για Αειφόρα Σχολεία» όπως αναφέρεται στο πρόγραμμα Erasmus+ KA1-22 που εκπονεί το σχολείο μας για το χρονικό διάστημα 2024-2025. Πριν την κινητικότητα πραγματοποιήθηκε ενημέρωση του συλλόγου των καθηγητών του σχολείου μας και η κινητικότητα προετοιμάστηκε τόσο στο τυπικό όσο και στο ουσιαστικό της μέρος – συνεχής επικοινωνία με τον φορέα διοργάνωσης, ώστε να ρυθμιστούν οι λεπτομέρειες της συμμετοχής και συμπλήρωση ερωτηματολογίου από τους συμμετέχοντες σχετικά με τη βαθμίδα εκπαίδευσης και τα μαθήματα που διδάσκουν με στόχο να προσαρμοστεί η επιμόρφωση κατά το δυνατό στις ανάγκες τους.
- Πρόγραμμα δραστηριοτήτων ανά ημέρα
1η ημέρα
Πρώτη συνάντηση – υποδοχή. Παρουσίαση της εβδομάδας Erasmus. Γνωριμία με τους συμμετέχοντες συναδέλφους από άλλες χώρες. Παρουσιάσεις των σχολείων. Εισήγηση με θέμα «Κλιματική αλλαγή». Βιωματικό εργαστήριο.
2η ημέρα
Βασικές αιτίες της κλιματικής κρίσης. Διερεύνηση των σύγχρονων περιβαλλοντικών προβλημάτων: ατομική εργασία και συζήτηση. Επίσκεψη στον κοινοτικό κήπο ORTI DIPINTI- γνωριμία με παραδοσιακές μορφές καλλιέργειας φωτών.
3η ημέρα
Αειφόρος ανάπτυξη: Αειφορία για ποιον; Στόχοι της αειφόρου ανάπτυξης: κριτική προσέγγιση. Κλιματική αλλαγή. Η συνεισφορά των διαφόρων τομέων της οικονομίας στο φαινόμενο του θερμοκηπίου. Ο ρόλος των ακτιβιστών. Εισαγωγή στο Systems Thinking. Ομαδική εργασία
4η ημέρα
Πλαστικά: προβλήματα και δράσεις. Fast Fashion: Το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της σύγχρονης βιομηχανίας της μόδας. Ομαδική εργασία
5η ημέρα
ΟΙ πρακτικές των βιομηχανικών κολοσσών που υποβαθμίζουν το περιβάλλον και η προσπάθεια ξεπλύματος των ευθυνών τους (GreenWashing). Απονομή βεβαιώσεων παρακολούθησης
6η ημέρα
Πολιτιστικές δραστηριότητες (επίσκεψη στην Pisa)
- Αποτελέσματα της επιμόρφωσης
Στις παρουσιάσεις των σχολείων γνωρίσαμε συναδέλφους από Ευρωπαϊκά σχολεία, μας ενημέρωσαν για την πόλη τους, το εκπαιδευτικό σύστημα τα χώρας τους και τα προγράμματα Erasmus που εκπονούν. Ανταλλάξαμε απόψεις και συζητήσαμε για μελλοντικές συνεργασίες στα πλαίσια του Erasmus. Ενημερωθήκαμε για θέματα που αφορούν το περιβάλλον και το πώς μπορούμε, ως εκπαιδευτικοί, να ανταποκριθούμε στις αυξανόμενες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και στις ανησυχίες των νέων για το κλίμα, σε αυτήν την εποχή οικολογικής αβεβαιότητας, πως να προσεγγίσουμε την έννοια της περμακουλτούρας (ένα σύνολο εργαλείων και γνώσεων, που επικεντρώνονται στον οικολογικό και αναγεννητικό σχεδιασμό και σκέψη - ένα σύστημα που ανταποκρίνεται στις ανάγκες του πλανήτη και του αυξανόμενου ανθρώπινου πληθυσμού του) επίσης μελετήσαμε την έννοια της αειφορίας και τους τρόπους που ακολουθούμε για να την ενισχύσουμε, την κοινή χρήση τεχνικών και μεθοδολογιών, ώστε να μπορεί να αναπτυχθεί στη σχολική μονάδα ένα έργο σχεδιασμού permaculture, το οποίο θα επιτρέψει να γίνει μια μικρή αλλά σημαντική βελτίωση στο σχολείο σε σχέση με την διαχείριση αποβλήτων και την ανακύκλωση ή επαναχρησιμοποίηση υλικού κ.λ.π.
Στα πλαίσια του σεμιναρίου εκπονήσαμε ομαδικές και ατομικές εργασίες, οι οποίες αποτελούν αφόρμηση για εφαρμογή στα σχολεία μας. Στα πλαίσια των περιβαλλοντικών επισκέψεων, ξεναγηθήκαμε σε έναν πρότυπο κοινοτικό κήπο στο κέντρο της Φλωρεντίας, όπου εφαρμόζονται παραδοσιακές/εναλλακτικές μέθοδοι καλλιέργειας.
Κατά τη διάρκεια του επιμορφωτικού σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες δεν ενημερώθηκαν μόνο για περιβαλλοντικά θέματα, αλλά είχαν επίσης την ευκαιρία να σχεδιάσουν πρακτικές δραστηριότητες για ένα πράσινο σχολείο. Στο τέλος οι συμμετέχοντες είχαν αποκτήσει τις γνώσεις και αυτοπεποίθηση για την εισαγωγή αυτών των δεξιοτήτων στο πρόγραμμα σπουδών και στο σχολικό τους περιβάλλον. Επιπλέον, είχαν αντλήσει έμπνευση από το πώς ο άνθρωπος μπορεί να δρα τοπικά σκεπτόμενος σε πλανητική κλίμακα (act locally think globally).
Μετά το πέρας της επιμορφωτικής δράσης έγινε απολογισμός των εμπειριών και των γνώσεων που αποκομίστηκαν, ο οποίος είχε ως αποτέλεσμα την καταγραφή προτάσεων για την εκπόνηση ενός σχεδίου για πράσινο σχολείο λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής.
- Προτάσεις προς υλοποίηση:
- Εκπόνηση προγραμμάτων περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης σε συνεργασία με το ΚΠΕ Ευεργέτουλα
- Συγκρότηση επιτροπών για τον έλεγχο της διαχείρισης και κατανάλωσης ενέργειας στο σχολείο.
- Οργάνωση δράσεων ανταλλαγής – επαναχρησιμοποίησης ρούχων ή άλλων αντικειμένων
- Δημιουργικές δράσεις με παραγωγή εικαστικών έργων από άχρηστα υλικά, ανακυκλωμένο χαρτί
- Διαδικασία δημιουργίας σαπουνιών από χρησιμοποιημένο λάδι (ανακύκλωση λαδιού)
- Επέκταση του σχολικού κήπου με χρήση παραδοσιακών-εναλλακτικών μεθόδων ποτίσματος, σποράς (seedbombing) και καλλιέργειας
- Αξιοποίηση αποτελεσμάτων / Διάχυση – Αντίκτυπος
Η περαιτέρω διάχυση των εμπειριών στους μαθητές, τους γονείς και την εκπαιδευτική κοινότητα είναι ο πυρήνας των προγραμμάτων Erasmus+. Οι σκοπούμενες δράσεις διάχυσης περιλαμβάνουν:
- Συνολικό αναστοχασμό της επίσκεψης και των εμπειριών που αποκόμισαν οι καθηγητές που συμμετείχαν, συζήτηση για τα αποτελέσματα της και αναζήτηση τυχόν δυνατοτήτων μερικής αξιοποίησης κάποιων καλών πρακτικών και σχεδιασμός της εφαρμογής τους στην τάξη/στο σχολείο
- Ανάρτηση υλικού στο σημείο προβολής των δράσεων-αποτελεσμάτων των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων του σχολείου (Erasmus corner)
- Ενημέρωση (ενδοσχολική επιμόρφωση) του συλλόγου των διδασκόντων
- Ενημέρωση της ιστοσελίδας του σχολείου για την επιμορφωτική δράση